Η ΠΕΟ έχει διαρκώς στην προσοχή της τα ζητήματα της προστασίας και τα δικαιώματα του καταναλωτή.
ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ
Η ΠΕΟ έχει διαρκώς στην προσοχή της τα ζητήματα της προστασίας και τα δικαιώματα του καταναλωτή.
Με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Μέρας Καταναλωτών η ΠΕΟ χαιρετίζει τις χιλιάδες εργαζομένους που έχουν ταυτόχρονα και την ιδιότητα του καταναλωτή και διαβεβαιώνει ότι θα συνεχίσει να διεκδικεί για την προστασία των δικαιωμάτων τους και για τη βελτίωση της θέσης τους στην κοινωνία.
Μέσα σε συνθήκες ασυδοσίας των ανεξέλεγκτων αγορών και των μονοπωλίων, αυτοί που θυματοποιούνται είναι οι καταναλωτές οι οποίοι βρίσκονται απροστάτευτοι μπροστά στα καρτέλ και στην αισχροκέρδεια
Στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια η θέση των εργαζομένων που είναι και ταυτόχρονα καταναλωτές έχει δυσχεράνει δραματικά. Οι εργαζόμενοι έχουν πληρώσει βαρύ τίμημα λόγω της κρίσης και των νεοφιλελεύθερων πολιτικών που εφαρμόζει η κυβέρνηση Αναστασιάδη. Ως αποτέλεσμα είναι η Κύπρος να έχει δραματική αύξηση στην εισοδηματική ανισότητα που την κατατάσσει στις πρώτες θέσεις σε όλη την Ε.Ε
Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, παρατηρείται τα τελευταία χρόνια αύξηση σε τιμές ορισμένων βασικών προϊόντων όπως είναι το γάλα αλλά και το ψωμί , με αποτέλεσμα να είναι από τα ακριβότερα στην Ε.Ε. Ταυτόχρονα στα καύσιμα, που είναι ανελαστικό προϊόν μαζικής κατανάλωσης, δεν υπάρχουν συνθήκες διαφάνειας και σωστής λειτουργείας του ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να είναι απροστάτευτοι απέναντι στο σύστημα καθορισμού των τιμών και γενικά απέναντι στα φαινόμενα αισχροκέρδειας και αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.
Η Κυβέρνηση είναι αυτή που έχει την υποχρέωση για άσκηση ελέγχου και σχεδιασμό και εφαρμογή μέτρων για τη προστασία των καταναλωτών.
Καλούμε την Κυβέρνηση να ενσκήψει με σοβαρότητα σε αυτά τα ζητήματα και να σηκώσει την ευθύνη που την βαραίνει, λαμβάνοντας ουσιαστικά μέτρα προστασίας του καταναλωτή από την ασυδοσία και τα αισχροκέρδεια.
Ταυτόχρονα χρειάζεται και οι ίδιοι καταναλωτές να γνωρίζουν και να διεκδικούν τα δικαιώματα τους. Έχουν αναφαίρετο δικαίωμα στην ενημέρωση, στην εκπαίδευση καθώς και στο δικαίωμα της εκπροσώπησης και της αποζημίωσης. Τα δικαιώματα αυτά είναι κατοχυρωμένα από τη Νομοθεσία και ειδικότερα το δικαίωμα στην εγγύηση , της ασφάλειας των προϊόντων, των πιστωτικών συμφωνιών, των διασυνοριακών συναλλαγών, των τηλεπικοινωνιών, των επιβατών και των οργανωμένων ταξιδιών καθώς και των αγορών από το διαδίκτυο. Κατοχυρωμένη είναι επίσης η υποχρέωση για σήμανση των τροφίμων, ενώ απαγορεύονται οι παραπλανητικές διαφημίσεις και αθέμιτες πρακτικές.
Προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στα πιο κάτω ζητήματα των καταναλωτών :
– Η Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού-ΕΠΑ επιτέλους να λειτουργήσει και να εφαρμόσει τη νομοθεσία για προστασία του ανταγωνισμού.
– Εφαρμογή του ΓΕΣΥ όπως έχει ψηφιστεί και όπως η κοινωνία καθολικά απαιτεί, χωρίς παλινδρομήσεις.
– Δημιουργία Κεντρικού Φορέα Ελέγχου Ποιότητας γιατί οι κανονισμοί που αφορούν την υγεία του καταναλωτή είναι διάσπαρτοι ανάμεσα υπηρεσίες διαφόρων υπουργείων, οι οποίες λειτουργούν χωρίς συντονισμό.
– Πιο αποτελεσματική εφαρμογή της νομοθεσίας για Εξώδικη Διευθέτησης των Καταναλωτικών απαιτήσεων, ώστε τα παράπονα και οι καταγγελίες των καταναλωτών να διευθετούνται γρήγορα και αποτελεσματικά.
– Αποτελεσματική λειτουργία της Συμβουλευτικής Επιτροπής καταναλωτών
– Αυστηρός έλεγχος των τιμών στις λεγόμενες «κλειστές» αγορές – (αεροδρόμια, λιμάνια, θέατρα, πάρκινγκ)..
– Απευθείας στήριξη των παραγωγών για μείωση των τιμών. Δημιουργία Λαϊκών Αγορών από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
– Αυστηρότερα πρόστιμα στους παραβάτες της νομοθεσίας και κανονισμών που προστατεύουν τους καταναλωτές
Η ΠΕΟ θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά τα ζητήματα που αφορούν, παρεμβαίνοντας στη κοινωνία και προωθώντας δράσεις και εισηγήσεις στη κατεύθυνση της προστασίας του καταναλωτή και των δικαιωμάτων του.
14 Μαρτίου 2018